S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

Krakelování podruhé a patinování stěn pastelkou

03.11.2016

Krakelování podruhé a patinování stěn pastelkou

V prvém dokumentu o Krakelovacím laku jsem psal o vytvaření trámoví na remíze Telč.

V prvém dokumentu o Krakelovacím laku jsem psal o vytvaření trámoví na remíze Telč.

Dneska si to ukážeme prakticky včetně obrázků. Trámoví jsem vyřízl z 0,5mm tmavěhnedého kartonu a i s ramečkem připevnil na korkovou nástěnku jak je vidět na obrázku. Natírání je potom o dost jednodužší. Trámy jsem přetřel krakelovacím lakem bez podkladové barvy s různou intenzitou nátěru laku a nechal zaschnout. Krakelování podruhé Patinování stěn pastelkou Během zasychání laku jsem si v míchací mističce připravil barvu, která po nanesení má přípomínat neidentifikovatelný nátěr všech dřevěných staveb na dráze. Něco mezi vyjetým olejem, dehtem a tmavěhnědou barvou. Množství barev k míchání je možné odhadnou z prvého obrázku. Rozmíchanou barvu jsem si ředil černou vodou, která zbyla po vyprání štětce. Když barva v mističce líně tekla, nanesl jsem ji na nalakované trámoví. Výsledek si v detailu můžete prohlédnou na obrázku dole. V jednom předchozím povídání jsem řekl, že ukáži, jak na patinování kartonových staveb. Je mnoho způsobů jak vytvořit stáří a omšelost na modelu. Vždy by to však měla být technika, která nebude narušovat podkladovou vrstvu. Například podklad akrylové barvy - patinace olejovými barvami, suchou křídou nebo vodovými pastelkami. A tu bych chtěl ukázat. Pastelky, které jsou vhodné lze dostat v libovolných výtvarných potřebách. Pro moji potřebu se osvědčily naše „kohinorky“. Technika je poměrně jednoduchá, barvou kterou chceme patinovat nakreslime několik drobných čar a následně je roztáhneme po ploše, kterou chceme mít znečištěnou. Dejme tomu jako, že chceme vytvořit stěny v remíze, kde jsou parní lokomotivy, tedy kouř a i pára. Největ- ším lapačem je v případě hrázděné stavby trámoví. Uděláme pastelkou pár čar podél trámů a následně vlhkým štětcem pastelku začneme roztírat po plo- še. Musíme si však uvědomit, že největší znečištění je u trámu a směrem dolů se zmenšuje tím, jak se vlhkost vsakuje do zdí. Proto s vlhkostí štětce pracujeme opatrně. Když máme špínu rozetřenou po ploše jak potřebujeme, začneme pigment s pastelky hnát směrem nahoru tak, aby výsledný efekt nepřipomínal vzlínání kapaliny. Kdykoliv během této činnosti si je možné pastelkou vytvořit další bod, který se začne roztírat. U patinování je vždy nejlepší mít jako vzor skutečnou předlohu, je-li to alespoň trochu možné. Platí však, že méně je někdy více. Vždy je možné špínu přidat, ale velmi špatně se ubírá. Takže vyzbrojit se trpělivostí a opakování je matka moudrosti.




 



YzczMzB