S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Kliknutím na tlačítko "OK" souhlasíte s použitím preferenčních, statistických i marketingových cookies pro nás i naše partnery. Funkční cookies jsou v rámci zachování funkčnosti webu používány po celou dobu procházení webem. Podrobné informace a nastavení ke cookies najdete zde.

Patinování kotlového vozu - Samotný kotel

19.11.2023

Patinování kotlového vozu - Samotný kotel

Barvy a patinování. To je skoro stejně těžká otázka jako Být či nebýt, sežrat či nesežrat. Někdo dává přednost tzv. leštěnkám, kdy i z fotografie lze cítit zápach detergentů a někdo má tak věrohodnou úpravu patinací, že i když víte, že je to "jen" barva, tak se toho nechcete dotknout, aby jste něco nechytili.

Já jsem příznivec opotřebení provozem. A protože jsem si před časem postavil odmrazovací vagon s torzem Mig 15, potřeboval jsem k němu kotlový vůz, který mu poveze zásobu paliva. 

Inspirovala mě fotka, kdy tato souprava stoji v křoví a kotlový vůz je pěkně orezlý. Nasbíral jsem i samozřejmě jiné fotografie s různým typem opotřebení ať od rzi či od mastnoty paliva. Z každé fotky jsem si vzal něco, či nějakou část "poškození". Každý používá jinou metodu, já mám rád chippování. A protože si s Chipping mediem moc nerozumím, tak zůstavám u starého zvyku, vše pořádně nasolit.
Barvy jsem použil Vallejo:
Oxido 71.069 RUST Metallic - tmavá rez
Oxido 71.080 RUST RAL 8002 - je světlejší než 069
Surface Primer 70.603 RAL7021

Přípravky SIRA HOBBY:
SE04 Tmavá rez
SE03 Střední rez
SE26 Světlá rez
Barvy Vallejo
Tužky AK model:
W11 Dark Rust 10011
W12 Medium Rust 10012
W13Light Rust 10013

Ipa - Isopropylalkohol
Odstrojený kotel jsem po odmaštění stříkl nejdříve 080, světlou rzí na několika místech, nechal zavadnout a pak stětcem zabarvené místo navlhčil Ipou a nasypal pár zrnícek soli. Ipa se odpařila rychleji než voda a po malé chvilce jsem celý kotel přestříkal 069, tmavou metalickou rzí. Barvu jsem nechal do druhého dne vyzrát a pak jsem kotel nasolil, jak je vidět na obrázku.

Nechal jsem to cca 4 hodiny odpočinout. Následně jsem celý model přestříkal v několika vrstvách 603, RAL7021.
Nastříkaný kotel
Barvu je nejlépe nechat do druhého dne vyzrát. Pak si vezmete párátko (několik párátek) a velké krystalky soli začnete odlupovat. Když již není co loupat vezmete zubní kartáček nejlépe ětské velikosti a co nejtvrdší. Jemným přejížděním po krystalcích zbavíte kotel veškeré soli. Po odsolení kotel opláchnete a zase odmastíte. Přestříknete jemnou vrstvou lesklého laku. Lak necháte opět do druhého dne vyzrát.



Následně jsem začal kotel napouštět přípravky od Sira Hobby.

Začal jsem tmavou rzí a přes střední jsem se dopracoval aý ke světlé. Jednotlivé vrstvy jsou kombinovány mezi sebou i několikrát. Výhodou je, že když se vám výsledek nelíbí, lze jej umýt a začít znovu. Tužky jsem nakonec použil na nýty kotle. Stačí trochu navlhčit a lehce přejet.



Nechat opět do druhého dne a pak znovu přelakovat tenkou vrstvou lesklého laku.
Po vytvrdnutí laku jsem si v terpentýnovém oleji rozmíchal hnědou Umptonku a začal jsem napouštět kotel.


Nejdříve opatrně v prostoru víka a na hranách kotle. Po zavadnutí přechozího napouštění jsem hnědý roztok vyměnil jen za samotný čistý  terpentýn a jednotlivé kapky jsem nechal stékat po kotli samospádem. Sama gravitace vytvoří ty nejpravděpodobnější cesty ušpinění. Nechal jsem terpentýn zavadnout do druhého dne a udělal třetí řadu napouštění. Vzal jsem airbrush několik kapek terpentýnu jsem rozhnal po směru jízdy. Z každé strany :-).

Při práci s terpentýnem doporučuji větrat, i když není zrovna venku nejlépa a i v dílně mi to po něm pěkně zavánělo. Když terpentýn zaschne tak je potřeba model znovu přelakovat. Ale tentokráte matným lakem. Tento způsob patinování vyžaduje hodně trpělivosti a zkoušení. Takže přeji pevné nervy a hodně zdaru.

OWViNm