Úvod » Železniční stavby » Zastávka/Stanice STŘEŇ
Stavebnice modelu zastávky/stanice Střeň na trati STEG z Olomouce do České Třebové. Model stavebnice je zhotoven presnou technologií laser cut.
První léta minuléhostoletí jsou na trati STEG z Olomouce do České Třebové charakterizována snahou společnosti o zdvoukolejnění tohoto traťového úseku. C.k. ministerstvo železnic nebylo přesvědčeno o nutnosti výstavby druhé koleje a doporučovalo řešit otázku zvyšování dopravy úpravou kolejišť ve stávajících stanicích, eventuelně vložením nových provozních výhyben. Tak zřídila v roce 1911 společnost, v té době již byla zestátněná, dvoukolejnou výhybnu s osobní zastávkou STŘEŇ. Při tom zde byla postavena velice pěkná přijímací budova. Její poměrně netypický vzhled jak pro zdejší hanáckou rovinu, tak vůbec pro drážní stavby u nás, lze snad vysvětlit tím, že zastávka byla postavena v honitbě olomouckého arcibiskupa knížete Fürstenberka, který si potrpěl na stavby historizující, eventuelně stylové. Traduje se, že tehdy měl kníže Fürstenberk vliv nato, že staniční budova má spíš vzhled nějaké hájovny. Celá budova má omítku bílé barvy, po přístavbě je budova natřena béžovou barvou. Podezdívka je z kamenných kvádrů. Lemy střechy a naznačení kamenných kvádrů v omítce jsou béžové barvy. Okenní křídla jsou natřená také bílou barvou a vsazena do rámu zelené barvy. Dveře a okenice jsou celé zelené. Střecha je kryta červenými bobrovkami. V roce 1913 bylo kolejiště zastávky ve STŘENI rozšířeno o dvě koleje a zastávka byla změněna na stanici. V následujícím roce byla upravena a rozšířena i přijímací budova. Zásluhou nové přístavby byla zvětšena kancelář a čekárna. Vnější provedení navazovalo na vnější budovu.