Velkým a v pravdě i módním trendem je pořízení si 3D tiskárny. Vynechám rozdíly mezi strunovkou a SLAčkovou tiskárnou. Zde si každý najde své. A protože my používáme tiskárny SLA, tak se budu věnovat výstupům z těchto tiskáren.
Většina výtisků, která vyjde z tiskáren obsahuje podpěry, které zajišťují, aby se model při tisku „nehroutil“.
Tím pádem před samotným barvením je potřeba odstranit podpěry. Mě osobně se ukázaly nejlepším nástrojem nůžky na lepty zn. Tamyia. Dokonale ostré a pevné. Bohužel jejich cena je vyšší. Tedy když odstraníte podpěry, bude nutné odstranit i nálitky po podpěrách. Na to zase je nejlepší čepelky č. 11. Máte-li odstraněno, respektive domníváte se, že mate odstraněno je dobré si model zředěnou barvou natřít. Budete překvapeni, kolik nálitků vám zůstalo.
Ač jsem příznivec airbrushe, tak v případě figurek zvířat, lidí a malých předmětů dávám přednost štětci. Jednak je možné je držet v „ruce“ a nikdy jich nedělám tolik, aby se mi vyplatilo ušpinit pistoli.
Na barvení používám kvalitní štětce a barvy Vallejo Air, který „ředím“ retardérem. Před samotným barvením je potřeba figurky či výtisky pořádně odmastit. Na příklad jsem si vzal figurky koní.
Na hnědáka jsem použil barvu Vallejo Model určenou pro štětec. I když byla barva naředěna, tak je vidět, že zalila množství detailu.
Na bílého koně jsem použil zředěnou bílou barvu retardérem Vallejo Air a vždy na jedno namočení štětce natřel celou figurku. Celkem jsem tento postup opakoval 3x. Následně černou barvou bez ředění jsem dodělal detaily, špičky uší, tlamu a kopyta.
Naředěním barvy jsem pak upravil barvu hřívy, ocasu a ponožek nad kopyty. Stačí vždy namočit špičku štětce a jemně se dotknout místa kde chcete mít barvu. O další se postará fyzika a vzlínavost kapalin. Na dalším koni (fuksa)
jsem nechal nálitek, aby bylo vidět, jak i tam, kde si myslíme, že jsme odstranily podpěru, zůstane viditelný bod. Tedy ovšem pro toho, kdo figurku barví.
Ze vzdálenosti 1m se je tento detail již neviditelný. Takže záleží na každém, jak se s tím popere.